”Ja, vi er blevet nummer et i offentlig digitalisering – igen igen,” siger vicedirektør Adam Lebech, Digitaliseringsstyrelsen, om Forenede Nationers globale benchmark af 193 medlemslande. Det er fjerde gang i træk, at Danmark topper listen. Undersøgelsen gennemføres hvert andet år.
Forenede Nationers undersøgelse af 193 medlemslandes digitale udvikling har for fjerde gang i træk placeret Danmark på en førsteplads. Det samme var tilfældet i 2018, 2020 og 2022 og nu også i 2024.
Vicedirektør Adam Lebech, Digitaliseringsstyrelsen: ”Der er stor opmærksomhed om disse målinger, da landene bliver indbyrdes rangeret. FN´s undersøgelse er ikke den eneste af sin slags. OECD laver også en undersøgelse, hvor Danmark er placeret som nummer to, kun overgået af Sydkorea. Vi er, sammen med de øvrige skandinaviske lande med helt fremme i feltet”.
”Interessen for disse målinger er stor, fordi landene gerne vil lære af de andre lande, så de selv kan blive bedre. De forskellige undersøgelser måler forskellige dimensioner af digitaliseringen. Men det Danmark er rigtig gode til er, at de offentlige tjenester er tilgængelige på internettet, hvor borgere og virksomheder kan betjene sig selv. Borger.dk, Virk.dk og Sundhed.dk er eksempler på det. Det er velfungerende tjenester og alle har adgang”.
FN´s undersøgelse kigger på tre hovedområder, som tillægges stor betydning for den samlede score. Den kigger på offentlig digitalisering og services og deres tilgængelighed på internet.
Den kigger også på teleinfrastruktur. Her ligger Danmark godt til med stor udbredelse af fiber og bredbånd til næsten alle og en god dækning af 5G på det mobile område. Samtidig lægges der også vægt på, at internetadgang og mobilt bredbånd er overkommeligt at betale. Den sidste faktor i undersøgelsen er borgernes kompetencer, og deres digitale parathed til at tage teknologien i anvendelse. Der ligger vi også lunt i svinget.
Adam Lebech var for kort tid siden med på et OECD-møde, hvor digitaliseringen var et emne på dagsordenen.
”Det, der adskiller Danmark fra mange af de andre lande, er jo løsninger som Digital Post og MitID. 96 pct. af befolkningen har MitID. Og 100 pct. af virksomhederne har MitID Erhverv, og det betyder jo, at man har en sikker adgang, som er den samme til alle offentlige tjenester i Danmark. MitID kan også bruges til private tjenester. I Tyskland er der ikke et udbredt ID til alle borgere og slet ikke til virksomheder. Der er kun nogle få, der har det og det kan kun bruges nogle få steder. Helt modsat i Danmark, hvor stort set alle har det og det kan bruges stort set alle steder, fordi vi har sikret, at alle offentlige tjenester bruger det, og i øvrigt kan bruge det gennem Nem Login. Og så har vi lavet MitID i samarbejde med bankerne. Det betyder, at alle bankerne også bruger det, og det giver muligheder for, at private virksomheder også kan bruge det. Så MitID er blevet standarden for at sikre identifikationen til alle digitale tjenester”.
Godt for økonomien
Adam Lebech: ”Det er bestemt godt for konkurrenceevnen, og det ser vi i de andre målinger, der er af landenes konkurrenceevne. Der ligger vi også godt til. Der er en effektiv offentlig forvaltning et vigtigt element i konkurrence-
evnen, som samfundet får ved at udbrede digitale løsninger. Det er rigtig godt”.
”Under Corona, skulle vi lave løsninger, der kunne fungere online. Folk kunne ikke komme ned i Borgerservice, og der var behov for digital støtte til test og vaccination. Det var jo relativt simpelt i Danmark at lave hele setuppet – fra bestilling af test og til test og vaccination. Forløbet blev håndteret digitalt. Vi kunne bruge den digitale infrastruktur vi allerede havde bygget. Derfor kunne vi hurtigt omstille os, sammenlignet med andre lande. Der er kæmpestore fordele ved, at man har en så effektiv offentlig sektor”.
”Men der er også folk, som ikke kan udnytte teknologien. Det bliver vigtigt at hjælpe dem, der føler sig udfordret af at kunne bruge de digitale løsninger. Det er et stort indsatsområde, hvordan vi arbejder med bedre inklusion på digitaliseringsområdet. Digitaliseringen er velfungerende for de fleste og er derfor blevet noget, man tager for givet. Hvis man så har problemer med det, skal man få hjælp”.
Den digitale kløft bliver mindre
Skellet mellem dem, der kan digitalt og dem, der ikke kan, kaldes den digitale kløft i FN. Den globale gennemsnitlige værdi i en proxy måling af den digitale kløft, afspejler en væsentlig forbedring i løbet af de seneste to år. Andelen af verdensbefolkningen, der halter efter den digitale regeringsudvikling, er faldet fra 45,0 procent i 2022 til 22,4 procent i 2024.
Digitaliseringen buldrer frem overalt og især i Asien. Europa ligger klart i spidsen som kontinent efterfulgt af Asien, Amerika, Oceanien og Afrika. Mens alle regioner har opnået fremskridt på forskellige områder, har udviklingstempoet været ujævnt, og regionale forskelle i den digitale udvikling fortsætter. Europa er fortsat den bedste inden for e-forvaltning, hvor de fleste af regionens lande falder i den meget høje EGovernment gruppe. Asien har gjort imponerende fremskridt siden 2022.
«Det er ingen ulykke ikke at være nummer et. I denne undersøgelse ligger vi rigtig godt, men i andre undersøgelser er vi også godt placeret, uanset om vi er nummer et eller to eller lidt længere nede. Vi kan være glade for, at vi har et godt digitalt fundament at bygge videre på. Det er vigtigt, at vi ikke hviler på laurbærrene, fordi der er hele tiden nye muligheder på digitaliseringsområdet.”
Næste step AI
Der er rigtig mange lande, der arbejder med AI og forventningerne er skyhøje.
”Man kan sige, at når man kan få gevinster i den private verden, så må vi også forvente noget tilsvarende i det offentlige, og at man kan levere den samme type tjenester i det offentlige, som man kan se nogle steder i det private”.
”Vi kommer til at se en større udbredelse, i takt med at AI-løsningerne bliver mere modne, og vi bliver endnu bedre til at implementere dem. Men det handler om, at løsningerne lever op til vores krav til beskyttelsen af data og fremadrettet også de etiske og juridiske krav, som EU stiller i AI Act,” siger Adam Lebech.
FAKTA
Disse lande topper listen over digital lederskab.
Danmark, Estland, Singapore, Island, Sydkorea og Saudi Arabien.