Regeringens nye reform af kommunernes indsats på beskæftigelsesområdet, har fået Thisted Kommune til at investere i en ny AI assistent, Spintype, som er et værktøj digitaliseringskonsulenten Morten Rüsz i Erhverv og Beskæftigelse opfatter som ”potent teknologi”.
Regeringens nye reform træder i kraft den 1. januar 2026 og betyder, at alle kommuner nedlægger jobcentrene i sin nuværende form. Det indebærer også, at der skal afholdes færre samtaler med ledige, mange regler fjernes og der åbnes for nye digitale muligheder, f.eks. udvidet brug af AI.
“Vi har indkøbt Spintype og placeret værktøjet helt centralt i vores arbejde med reformen i Thisted Kommune. Når vi skal implementere en så omfattende reform, kommer det til at berøre alt i vores organisation. Både vores organisering, arbejdsgange, indsats over for de ledige, digitale landskab og alt mulig andet.”.
Så det er et kæmpe forandrings- og digitaliseringsprojekt. Ved at bruge AI-assistenten, der har pakket generativ AI ind i en platform til projektledere, kan vi bedre bevare overblikket og bruge teknologien langt bedre,” siger Morten Rüsz.
Når projekter, nye regler, digitalisering af arbejdsgange og services, og flere arbejdsgrupper samles til møder, kombineret med styring, samtidig med, at der på landsplan skal spares knap 3 mia. kr., bliver AI-værktøjet en ny samarbejdspartner, der skal støtte organisationen i at indfri målene.
Digitaliseringskonsulent Morten Rüsz har ansvaret for at understøtte kollegaerne i at bruge værktøjet, ligesom han selv bruger det i sit eget arbejde.
“Når vi kører projekter parallelt, i flere forskellige arbejdsgrupper, og du som projektleder både skal bevare overblikket og sikre fremdriften i de enkelte arbejdsgrupper, bliver AI-værktøjet helt centralt. Der er projektbeskrivelser, nye lovforslag, bekendtgørelser, arbejdsgangsbeskrivelser og en masse mødereferater. Alt det læses ind som baggrundsmateriale. Det gør, at AI-værktøjet kan blive en stor hjælp. For når der skal udarbejdes planer, beskrives nye arbejdsgange, laves et nyhedsbrev eller skrives et notat til ledelsen, så kan AI hjælpe med at overskue og håndtere den enorme mængde data. Det at kunne spørge til og få feedback på, om der er noget vi har overset i en opsamling, er rigtig godt. På den måde hjælper den med både at udarbejde udkast og være faglig sparringspartner”.
“Selvfølgelig skal vi være opmærksomme og læse de svar vi får igennem. Teknologien er ikke fejlfri, men værktøjet hjælper til at holde styr på så meget viden og indhold og dokumentation, som en person eller en arbejdsgruppe ikke vil kunne,” siger Morten Rüsz.
Han understreger også, at værktøjet ikke er en erstatning for en dygtig projektleder. Det er en kompetent assistent, men der er stadig behov for at kunne orkestrere og gennemtænke forandringsprocesser for at kunne høste gevinsterne af AI.
Forskellig fra ChatGPT og Copilot
De fleste ansatte i kommuner og virksomheder kender nok mest generativ AI og digitale assistenter fra ChatGPT og Copilot fra Microsoft. Digitaliseringskonsulenten fra Thisted fortæller, at Spintype som et dedikeret projektlederværktøj især adskiller sig på to felter.
Det ene handler om brugen af baggrundsmaterialet.
“Hvis jeg skal lave en analyse med fokus på organisationens digitaliseringsparathed, kan jeg pege på et bestemt projekt eller en kilde, hvor vi har viden om vores teknologiinfrastruktur, en videnskabelig artikel og et referat fra et udvalgsmøde. Når det er peget ud, ved AI, hvad materialet indeholder og når jeg herefter gerne vil lave et spørgeskema, laver jeg det i samarbejde med AI-assistenten. Den hjælper mig til at tage al den baggrundsviden med ind i arbejdet. Så der er tale om en meget enkel og sammenhængende brugerflade til at tilgå og bruge baggrundsmaterialet,” siger Morten Rüsz.
Det andet område, der gør løsningen anderledes, end ChatGPT og Copilot er publikationsdelen. Hvis projektlederen har lavet en tidsplan og en projektbeskrivelse, kan det publiceres. Så kan medarbejdere spørge ind til planen og den tilknyttede chatbot kan besvare spørgsmålene. Det kan også være et ledelsesnotat eller en omfattende rapport, hvor ledelsen kan spørge ind til det, som de måske ikke fik med fra præsentationen på et møde.
Projektlederen tør ikke gætte på, hvor meget materiale der er læst ind i AI-værktøjet som følge af regeringens Beskæftigelsesreform. Men det første lovforslag regeringen sendte ud, fyldte 450 sider og den nye hovedlov, der kom for nylig, fylder yderligere 900 sider. Alt hvad der ellers kommer af relevante lovforslag og regler vedrørende den fremtidige beskæftigelsesindsats bliver også læst ind og gjort tilgængelige i AI-assistenten sammen med rapporter, beslutningsoplæg og andet der produceres undervejs.
“Vi har testet både OpenAIs og Mistrals modeller og den sidste endda på dansk jord. Så der er styr på sikkerheden. Men vi bruger det ikke til borgerdata og personfølsomme oplysninger i vores projekt. Så der er ikke risici og bekymringer i forhold til AI og GDPR,” siger Morten Rüsz.
Han siger, at det er det første dedikerede AI-projektlederværktøj, han er stødt på. “Vi er stadig i opstartsfasen i vores projekt. Men jeg oplever de daglige fremskridt, når vi bliver bedre til at mestre værktøjet, at det bliver mere og mere værdifuldt for os. Det bliver en digital rygrad i vores arbejde og kommer også til at forandre den måde, man arbejder som projektleder. Men jeg tror det er et redskab, som vil kunne bruges på andre områder også, men det er endnu for tidligt at konkludere,” siger Morten Rüsz.
Ring til mig om seks måneder, så kan jeg svare på det.