Hen over sommeren er der ikke sket meget vedr. opfølgning på Økonomiaftale 2026 og oprettelsen af de fire-fem it-serviceorganisationer. Ifølge aftalens ordlyd mellem Finansministeriet og KL skal driften af serverinfrastruktur og netværksinfrastruktur samles i fire-fem it-serviceorganisationer senest ved udgangen af 2027. Der er afsat 195 mio. kr. til opgaven og oprettet en lånepulje.
Det er en bunden opgave, der skal løses i de kommende 16 måneder. Men der dukker en række spørgsmål op, som der ikke findes svar på her og nu. Der er en række uafklarede forhold før vi når frem til etableringen af servicecentrene. Det minder om en matematikopgave, hvor du kender facit, men du skal konstruere ligningen – via mellemregninger for at finde den rette løsning. Og så dog. Vi kender faktisk heller ikke rigtig det præcise facit.
Jeg har lige nu et billede af, at der skal udarbejdes tre delanalyser, som vil få betydning for kommunal IT i fremtiden. Hele den kommunale sektors beslutningsapparat vil blive involveret. Og interessen er da også stor fra nærmest alle sider.
Delanalyser
Den første delanalyse, er en analyse af status/situationen for kommunal IT i kommunerne lige nu. Et AS-IS billede, der siger noget om ligheder og forskelligheder. Hvad skal vi tage højde for i etableringen af centrene.
Den anden delanalyse, som også er interessant, handler om selskabskonstruktion. Her kan det blive relevant at afklare hvilke principper, der skal gøres gældende. Skal de fire-fem centre drives efter de samme principper eller skal hvert center kunne vælge sine egne principper? Skal der være et moderselskab og fire regionale centre (filialer), der rapporterer ind dertil? Eller skal der etableres ligestillede selskaber, der drives selvstændigt? Skal det være aktieselskaber eller paragraf 60 selskaber? Det bliver også væsentligt at afklare hen over efteråret. Selskabskonstruktionerne har også betydning for governance.
Den tredje delanalyse, er nok den der fylder mest for mit vedkommende. Delanalysen handler om ”målbilledet”. Altså facit. Hvad er det vi skal stå med ved udgangen af 2027? Og hvordan kommer vi derhen?
Det, der i Økonomiaftalen kaldes for ”ambitioner” – og som ikke er besluttet endnu, er ligeledes særdeles spændende. Altså det der i aftalen er beskrevet som ”At parterne (Finansministeriet og KL) har en ambition om, at enhederne (de fire-fem nye driftscentre) gradvist overtager brugerstyring og monitorering af slutbrugerudstyr frem mod 2030, samt servicedesk og support”. Det er vigtigt at sige, at det ikke er besluttet, men en ambition.
Vi gør nok klogt i at indtænke, at det kan blive en realitet. Selvom det er noget vanskeligt for mig at se, at det giver mening at samle supporten for så mange kommuners mange tusinde brugere et stykke væk fra kommunen. Vi må tage et skridt ad gangen.
Opgaverne, der er aftalt skal flyttes fra de enkelte kommuner til driftscentrene frem mod 2027, er vigtige og væsentlige og kræver specialister. Men de fylder som sagt ikke helt så meget som servicedesk og support. Netværks- og serverdrift er services kommunerne kan købe i dag. Og det er der flere eksempler på. Der er også gode eksempler på kommunale samarbejder om netop disse services. Omvendt er de services, der ligger tæt på brugerne helt anderledes komplekse organisatorisk og afspejler større forskelle mellem kommunerne. Det er vigtigt for mig at påpege, at kommunernes it-afdelinger vil få brug for mange netværksfolk i fremtiden. Kommunerne har i kraft af deres størrelse enorme antal lokationer, som kalder på lokal support, fordi hvis en lokation er nede kan der ikke arbejdes. Og fjernsupport er i reglen forbundet med ventetid og manglende lokalkendskab. Så der kommer en række udfordringer alt efter hvor langt ind i stakken af opgaver, man ønsker at gå. Afhængigt af, hvor snittet lægges, vil der ligeledes blive behov for serverfolk. Der er ikke tale om – heller ikke i ”ambitionen” – at kommunerne skal harmonisere på applikationsniveau. Kommunerne vil altså fortsat have forskellige applikationer og dermed behov for lokale server-kompetencer. Jeg kan ikke udstede en statsgaranti, men jeg har mere end vanskeligt ved at forestille mig, at behovet for dygtige it-medarbejdere i kommunerne falder.