Flemming Kjærsdam • 28 august 2025

Overdrevet kompleksitet dræner tilliden til vores velfærdssamfund

"Vores samfund bliver stadig mere komplekst. Nærmest som en naturlov øges kompleksiteten år efter år. På trods af talrige løfter om afbureaukratisering og borgerfokus fortsætter kompleksiteten med at stige. Det dræner tilliden til vores velfærdssamfund,” siger CFO Ejvind Jørgensen, cBrain, der har stiftet et innovationsforum i regi af Dansk IT.
 

I det nye Innovationsforum sidder 38 ledere – forhenværende som nuværende – og skal undersøge nærmere, hvorfor kompleksiteten i vores samfund er steget, og bliver ved med at stige. Formålet med det nye forum er at skabe debat og komme med forslag til løsninger.
“Vi er ved at være kommet til et punkt, hvor flere og flere borgere står af i dialogen med myndigheder, fordi de ikke kan forstå tingene, og som i yderste konsekvens begynder at “melde sig ud af systemet”. Vi har i en del år snakket rigtig meget om de der 10-15 pct, der er digitalt ekskluderet. Det har fyldt rigtig meget lige fra implementeringen af NemID og senere MitID. Men nu oplever jeg egentlig helt almindelige mennesker, også veluddannede mennesker, som siger, vi forstår det ikke.”
“Vi kan godt manøvrere rundt i nogle digitale løsninger, og der kommer mange og hurtigere beskeder og mange mails retur. Men vi forstår egentlig ikke rigtig, hvad de siger. Vi får nogle underlige breve. Og der kommer rigtig mange af dem, og der kommer mange af de samme. Konsekvensen er, at folk til sidst begynder at blive lidt apatiske, og nogen får ikke længere læst alt det som kommer ind i deres deres digitale post fra den offentlige sektor. Det er den udvikling, der bekymrer mig, og det risikerer jo at rive tæppet helt væk under det samfund, vi har bygget op og den digitalisering, vi har lavet. Nu handler det ikke kun om at kapere de tekniske løsninger, men også at forstå, hvad der overhovedet bliver kommunikeret til en,” siger Ejvind Jørgensen, der også er formand for det it-politiske udvalg for den offentlige sektor i Dansk IT.
 

Hver tredje 
Frustrationen ulmer i befolkningen. En 2024-undersøgelse fra 
Advokatsamfundet siger, at cirka hver tredje dansker nu nærer mistillid til, hvorvidt kommunerne følger gældende lovgivning i deres sagsbehandling. Selv i vores lille, ensartede og velstående land er der reel fare for, at stadig flere borgere vender det demokratiske fællesskab ryggen, hvis de tvinges til at leve med umyndiggørende systemer og afgørelser.
“Hvis samfundet - altså “staten” - ikke kan kommunikere i øjenhøjde, hvor borgerne kan forstå det, så er der et eller andet galt. Det kan jo ikke nytte noget, at en borger skal have en advokat til at forklare det, der bliver skrevet til én. Det kan jo ikke være rigtigt. At vi hænger fast i, at det skal formuleres så juridisk korrekt og med alle krummeluer, der gør, at det simpelthen bliver for svært at forstå. Vi har prøvet i vores udvalg at tage nogle eksempler. En skrivelse på en 10-12 sider og så stave os igennem den. Det kunne være skrevet på tre linjer, hvis man skar tingene ud og så på konklusionen. Så hvorfor er det der skal skrives så langt og så kompliceret med omfattende klagevejledninger og paragrafanvisninger. Det er svært for borgerne at forstå. Det bliver lidt ligesom du har vænnet dig til automatisk at sige ja tak til cookies eller licensbetingelser. Du orker ikke at læse dig igennem 15 siders svært forståelig tekst. Du trykker bare ja, fordi du ikke forstår det og magter ikke at prøve at forstå det. Du har bare lært at trykke ja. På samme måde opgiver borgere at forstå en del af det myndighederne kommunikerer til dem. Det er ikke bare uhensigtsmæssigt. Det er direkte problematisk fordi vi risikerer at skabe en fremmedgørelse af borgeren. Det er udemokratisk. Overdrevet kompleksitet dræner tilliden,” siger Ejvind Jørgensen.
Selvom Danmark ligger i toppen af FN’s liste over verdens bedste lande inden for offentlig digitalisering, oplever 26 pct. af danskerne problemer med at kommunikere digitalt med den offentlige sektor, og det drejer sig ikke kun om de ældste befolkningsgrupper. Samtidig oplever vi igen og igen, at store offentlige it-projekter sprænger deres budgetter og tidsrammer uden at levere de forventede resultater.
”Overdrevet komplicering af vores samfund svækker mange borgernes tillid til staten og velfærdssamfundet. På trods af talrige politiske hensigtserklæringer om det modsatte, har problemet nu nået et omfang, der kalder på opmærksomhed og strategiske modtræk. Derfor etablerer Dansk IT et nyt innovationsforum, der skal finde årsagerne til, hvorfor kompleksiteten af vores samfund vokser med så stor fart, og hvordan vi kan blive bedre til at sætte borgernes behov i centrum” skriver Dansk IT.
”Vi bør indse, at vildtvoksende samfundskompleksitet ikke er uden konsekvenser. Den har en pris i form af svækket sammenhængskraft, velfærd og vækst. Hvorfor har lille Danmark et af verdens mest indviklede skattesystemer? Vi behøver ikke at kigge længere end til Norge for at finde et system, der er meget enklere, og som alligevel fungerer ganske udmærket,” siger Ejvind Jørgensen.
Det nye forum tæller 38 erfarne topledere, tidligere politikere og forskere i offentlig ledelse og digitalisering. 
Indsatsen forventes at strække sig over flere år, og det nye forum skal bidrage med konkrete anbefalinger til, hvordan vi dels kan kan holde den samfundsskadelig kompleksitet i skak, dels kan finde løsninger på hvordan vi i langt højere grad kan kommunikere med borgerne på deres præmis.
“Vi har foreløbig sat tre år af i Dansk IT til at arbejde med denne problemstilling. Det vil kræve et langt, sejt og vedholdende træk for at kunne ændre på den nuværende diskurs”, slutter Ejvind Jørgensen.