Digital suverænitet: Start med kerneinfrastrukturen – ikke Office.
Interview: brugerne skal ikke tages som gidsler i jagten på digital suverænitet, mener Anders Schøler Kollin, it- og digitaliseringschef i Viborg Kommune. I stedet for at starte med at udskifte Microsoft Office med mere eller mindre brugervenlige open source alternativer, er der andre og bedre alternativer til at øge den digitale suverænitet, mener han. Anders Schøler Kollin fremhæver OS2-samarbejdet som en mulig vej frem mod øget digital suverænitet. Alternativet til amerikansk teknologi er nationale eller europæiske initiativer.