Når ansatte i Vej og Park i Faxe Kommune kører rundt og løser opgaver på veje og cykelstier, har de fået en ny ”kollega” med i bilen. Øverst i forruden er monteret en mobiltelefon, som holder øje med vejenes tilstand, vejskilte, kantpæle, kantsten, lygtepæle, vejstriber mm. Det er et ekstra øje i bilen, der automatisk registrerer alt via kameraet. Når dagens dont er omme tømmes mobilerne for data og en algoritme fra Pluto Technologies opsamler data og uddelegerer opgaver til de teams, der skal reparere huller og revner i kommunens vejnet.
Centerchef Jørgen Veisig, Faxe Kommune Ejendomme: ”Det er mobiltelefonernes kameraer, der fører tilsynet på vejene. Nu kan medarbejderen løse de sædvanlige opgaver uden at skulle holde øje med huller i vejene. Næste dag bruges mobiltelefonernes data til at få løst de opgaver på vejene, som kameraerne har registreret. Formanden kan gå ind på et kort og hvis der er røde prikker på kortet, er det opgaver, der skal løses snart. Han kan sætte en cirkel rundt om prikkerne og så ryger opgaverne automatisk ud via mail til de teams, der skal løse opgaverne. Mit bedste bud er, at vi sparer 70 pct. i administration på det automatiserede flow”.
Registreringen af data sker automatisk og uddelegeringen af opgaven til medarbejdere gøres nemt ved at tegne en polygon på et kort og trykke tildel. Tidligere skulle medarbejdere både køre rundt i bilerne, holde øje med trafikken og finde hullerne i vejen. Derefter skulle de holde ind til siden, stige ud af bilen og tilse skaden og notere den på et stykke papir, og registrere fejlen hjemme på arbejdspladsen. Herefter skulle et team tilkaldes. Noget, der tog tid og måske heller ikke var effektivt. Nogle gange ville lederen gerne have et foto af skaden og så skulle man køre tilbage for at tage et billede.
”Kameraet i bilen er et ekstra øje for medarbejderen, som registrerer alt på vejene live. Det er et voldsomt kvalitetsløft og vi får mange flere relevante data, der kan sorteres inde på en kortvisning, så vi ved, hvad der skal løses her og nu og hvad der kan vente, så algoritmen gradbøjer skadens omfang,” siger Jørgen Veisig.
Han forklarer, at en revne i asfalten som for det blotte øje ligner en mindre skade, kan når en lastbil passerer revnen i regnvejr skubbe vandet ind under asfalten som en ”tsunami”. Der kan laves et stort hul i vejen i løbet af få timer. Det opdager kameraet.
Det er ikke kun i Faxe Kommune, de er glade for den AI-baserede algoritme til vedligeholdelse af vejene. I november 2024 var kommunen nomineret af EU sammen med Bologna i Italien og Madrid i Spanien som de tre bedste AI-løsninger til vejvedligeholdelse. ”Desværre vandt vi ikke, men jeg er ret stolt over, at en lille kommune som Faxe kom med i finalen,” siger Jørgen Veisig.
Starten
I 2021 havde Faxe Kommune mistet en funktionskontrakt for asfaltering som dækkede 434 kilometer veje i kommunen – svarende til betydeligt over halvdelen af de knap 700 kilometer veje, der er i Faxe Kommune. Gode råd var dyre. Jørgen Veisigs telefon ringede. I den anden ende var ejeren af Pluto Technologies der spurgte om han var interesseret i at prøve en ny AI løsning til vedligeholdelse af veje og cykelstier.
Jørgen Veisig. ”Jamen, han fangede mig på det helt rigtige tidspunkt. Det ville være godt at indgå et samarbejde og i første omgang prøve det af. Vejdirektoratet havde en innovationspulje til vedligehold af cykelstier. Vi ansøgte om midler og opnåede 136.500 kr. fra denne pulje. Vi monterede mobiltelefoner i et par fejemaskiner. Vi har omkring 100 kilometer cykelstier i kommunen. Resten er sådan set historie. Vi fik det godkendt politisk og Pluto Technologies har udviklet på det siden, og det bliver bedre og bedre og har revolutioneret måden vi løser opgaven på,” siger Jørgen Veisig.
Allerede i prøveperioden med fejemaskiner på cykelstierne bemærkede kommunen potentialet i løsningen.
Kommunen bruger årligt mellem 300.000 – 400.000 kr. på drift af løsningen.
Kommunen har vedtaget en tilsynsfrekvens. Så de vigtigste veje bliver filmet mindst hver fjerde uge.