KIT Fyn består af ni fynske kommuner, der har formaliseret sit strategiske samarbejde og operationelt gennemfører driftsaftaler inden for IT efter en en-til-en model. Svendborg Kommune har som den første i rækken i det fynske samarbejde flyttet deres serverdrift til Odense Kommune. Det har sparet Svendborg Kommune for en del penge ved at flytte serverdriften.
Formand for Styregruppen Jens Otto Kromann, KIT Fyn: “Vi har formaliseret samarbejdet på Fyn siden 2023. De tre store områder om det fælles samarbejde er serverdrift, IT-sikkerhed og informationssikkerhed (NIS2 red). Det er emner, som det rent strategisk giver god mening at samarbejde om – økonomisk og kvalitetsmæssigt. Det har i løbet af de to år vist sig at skabe synergi og en øget økonomisk bevidsthed i ejerkredsen. Vi jager så at sige gevinsterne i fællesskab,” siger Jens Otto Kromann.
Styregruppen som Jens Otto Kromann er formand for rapporterer ind til Kommunaldirektørforum for de ni kommuner på Fyn. Det var kommunaldirektørerne på Fyn der i sin tid bad styregruppen om et oplæg til et kommissorium om bedre samarbejde.
Udover Svendborg Kommune har Langeland og Ærø Kommune ligeledes lavet aftaler med Odense Kommune om at overtage driften af serverne. Her forventes det, at serverne bliver flyttet i løbet af efteråret 2025. Så driften af servere på Fyn rejser til Odense.
Jørgen Brolykke Rasmussen, der er chef for IT-sikkerhed og IT-drift i Odense Kommune er desuden formand for den operationelle styregruppe i KIT Fyn. IT-chefgruppen er ansvarlig for arbejdet og fremdriften i de enkelte arbejdsgrupper og sikrer halvårlig afrapportering til styregruppen.
Jørgen Brolykke Rasmussen: “Der er ikke tale om, at KIT Fyn er et fælles selskab eller en digitaliseringsforening. Vores samarbejde er frivilligt og aftalebaseret – og fælles serverdrift er et emne, der fylder en hel del i ejerkredsen, men løsningerne aftales en-til-en og gennemføres enkeltvist”.
Lov 655
Ifølge Odense Kommunes juridiske afdeling er det lov nummer 655, der siger, at kommuner gerne må løse opgaver for hinanden inden for IT-drift. Det er også tilfældet, da Svendborg Kommune besluttede at lade deres servere skifte adresse til Odense Kommune. Dermed opnår Svendborg Kommune stordriftsfordele ved at lade Odense Kommune varetage driften. Og Odense Kommune får ligeledes et bedre fundament for deres IT-drift og mere volumen.
”De opgaver en kommune kan udføre for sig selv, kan kommunen også udføre for andre kommuner. Samarbejdet inden for IT-drift foregår efter en en-til-en model. Hver gang der laves en driftsaftale sker det mellem de to involverede kommuner. Det er sådan, vi har bygget samarbejdsformen i KIT Fyn op, og det er ifølge lov 655 den juridisk rigtige måde at gøre det på,” siger Jørgen Brolykke Rasmussen.
Kerteminde Kommune er også i gang med at flytte deres servere til Odense og Nordfyns og Nyborg er i dialog og i pipeline for opstart i slutningen af 2025 omkring serverdrift i Odense. Faaborg Midtfyn Kommune er i pipelinen for at flytte deres servere i 1. Kvartal 2026.
Den bedre økonomi ved stordrift og det kvalitetsmæssige løft inden for svære og komplekse områder som serverdrift, IT-sikkerhed og beskyttelse af kritisk infrastruktur kommer borgerne i de ni kommuner til gode.
Med det udvidede samarbejde skabes mere omkostningseffektive og robuste løsninger til gavn for borgerne.
Serverdrift i KIT Fyn har været en central del i samarbejdet. Fynske kommuner har identificeret IT-serverdrift som et oplagt område for fælles administrative samarbejder, da det både giver markante stordriftsfordele via konsolidering og standardisering og kan reducere omkostningerne.
Jens Otto Kromann: “Jeg synes også, at den her opsætning af kommunerne på Fyn er den måde, vi prøver at blive bedre til finde gevinster og hvor vi skal finde dem. Det har også været en stor stor gevinst for de ni kommuner, at vi har fået formuleret dette samarbejde”.
Fordele ved fælles serverdrift
Ved at samle serverdriften i et fællesskab opnår kommunerne flere fordele:
• Omkostningsreduktion: Fælles drift mindsker faste omkostninger for den enkelte kommune, og der opnås en bedre pris på hardware, licenser og eksterne services. Tillige med konsolidering og standardisering af udstyr og løsninger.
• Øget kvalitet og sikkerhed: Et fælles setup muliggør specialisering og et højere kompetenceniveau inden for IT-sikkerhed, backup og overvågning, som kan være svært for en enkelt kommune at opretholde. Dette er også relevant i lyset af skærpede krav fra den nationale og europæiske lovgivning i NIS2-direktivet.
• Stabilitet og oppetid: Den fælles drift fokuserer på at sikre høj stabilitet og minimal nedetid, da servere er rygraden i de digitale systemer, der understøtter kommunernes serviceydelser.
Koordinator og chefkonsulent Nina Bjørk Leosdottir, KIT Fyn: “IT-driftsområdet har været driveren i KIT Fyn. Det har været det ben, der har løftet os fra starten. Der har været enighed i ejerkredsen om at finde en stor gevinst på dette område. Da jeg kommer ind i KIT Fyn i januar 2025 er Svendborg Kommune i fuld gang med at få flyttet deres servere fra egne rækker over til Odense og flere kommuner er siden fulgt efter. Samarbejdet bygger ikke på, at Odense Kommune skal drive det hele. Vi har også andre projekter om en fælles DPO og RPA-projekter i andre arbejdsgrupper”.
“Inden for IT-sikkerhed har vi taget initiativ til at hver kommune skal lave en GAP-analyse. Når de ni kommuner har lavet deres GAP-analyse, laver vi i KIT Fyn en fælles rapport. Så vi får delt kommunernes erfaringer, og kan se om der er et mønster. Hvor trykker skoen? Skal vi lave nogle indsatser på Nis2? Vi forsøger at løfte os individuelt, men vi har også hele tiden øje for, hvordan vi i fællesskabet kan skabe noget synergi, som gavner den enkelte kommune,” siger Nina Bjørk Leosdottir.
Fakta:
De ni Kommuner i Kommunalt IT-samarbejde på Fyn:
Odense, Svendborg, Langeland, Ærø, Faaborg/Midtfyn, Kerteminde, Nordfyns, Nyborg, Assens
Af Flemming Kjærsdam